вівторок, 9 грудня 2014 р.


Тема уроку: Практична робота « Властивості оцтової кислоти»
Мета:
Навчальна: реалізація знань про властивості оцтової кислоти в практичній
діяльності учнів.
 Розвиваюча: формувати вміння знаходити спільні і важливі ознаки і
 властивості, застосовувати набуті знання на практиці, формулювати узагальнюючі висновки  та оцінювати,  результати виконаних дій.
Виховна: допомогти вихованню дбайливого відношення до праці,
ініціативності, наполегливості в досягненні мети.
Тип уроку: урок  застосування знань, умінь, навичок .

Хід уроку.

1.     Організаційний момент.

2.     Відтворення  і корекція опорних знань учнів необхідних для виконання практичної роботи 

      Наголошуємо тему практичної роботи. Звертаємо увагу на мету: «Реалізація знань про властивості оцтової кислоти в практичній діяльності», говоримо, що спробуємо збагатити досвід про застосування оцтової кислоти в побуті.

Фронтальне опитування:

Запитання вчителя
Очікуванні відповіді учнів
1. Назвіть фізичні властивості оцтової кислоти
За звичайних умов це безбарвна рідина з характерним різким запахом, змішується з водою в будь-яких співвідношеннях з утворенням розчину
2. Як довести, що молекула оцтової кислоти дисоціює  і один із йонів, що утворюється, є катіон Гідрогену?
Катіон Гідрогену змінює забарвлення індикаторів (крім фенолфталеїну).
3. З якими неорганічними речовинами вступає в реакцію обміну оцтова кислота?
З  основними оксидами, основами, з солями слабких кислот ( наприклад, із карбонатами)
4. До яких електролітів належить оцтова кислота?
До слабких електролітів.

Повторюємо правила техніки безпеки:

l  Особливої обережності дотримуйтесь під час роботи з кислотами й лугами.

l  Для виявлення запаху речовини не підносьте посудину близько до обличчя, щоб не вдихати пару чи гази, які можуть подразнити дихальні шляхи. Для виявлення запаху спрямовуйте пару чи газ рухами долоні від посудини до носу.

l  Для виконання дослідів користуйтесь невеликими порціями речовин.

l  При випадковому попаданні кислоти чи лугу на одяг, шкіру чи в очі негайно змийте їх великою кількістю води.

l  Не залишайте відкритими склянки з хімічними реактивами.

l  По закінченню роботи не забудьте прибрати своє робоче місце і вимити руки з милом.

3.     Мотивація до навчальної діяльності, пояснення – як підходити до виконання практичної роботи, які повинні бути результати, як оформляти звіт.

«Знання можуть бути купою каміння, що задавило особистість. І знання можуть бути вершиною піраміди, на якій стоїть особистість»

                                                                                          (Валентин Розов).

Починаєте роботу над кожним дослідом з відповіді на питання, прогнозування виконання досліду та його результатів. Свої дії та спостереження записуйте в запропоновану таблицю. Після завершення дослідів запишіть у таблицю висновки і відповідні рівняння реакцій у молекулярній та йонно-молекулярній формах.         

4.     Виконання практичної роботи за інструктивними картками, які видані кожному учню.


Завдання до досліду
Послідовність дій та спостереження
Висновок
Дослід №1
Як довести наявність кислоти експериментально?
 
 
Пам`ятайте, що беремо 2-3 краплі речовини і працюєте в комірках.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
За якими фізичними властивостями можна відокремити оцтову кислоту від води, спирту?
________________________________________________________________________________________________
Чим можна скористатися для визначення середовища в домашніх умовах?_________________________________________________________________________________________
 
Яким індикатором не можна довести наявність катіону Гідрогену в розчині кислоти?
________________________________________________________________
 
Рівняння реакцій
____________________________________________________________________________________   
Дослід №2
Комірка (пробірка) не відмивається після добування в ній купрум (ІІ) гідроксиду. Спробуйте розчинити осад за допомогою оцтової кислоти.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Які властивості оцтової кислоти ви використовуєте?__________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________
 
Рівняння реакцій
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
 
 
Дослід №3
 
Бабуся висипала соду (натрій карбонат) і кухонну сіль в банки, і заплуталась, куди що висипала. Як, застосовуючи властивості оцтової кислоти, можна допомогти визначити де яка речовина?
(пляшечки №1 та №2 з натрій карбонатом та натрій хлоридом)
Для досліду берете невелику кількість  кристалічних речовин і 2-3 краплі оцтової кислоти.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Де, при приготуванні їжі, використовується реакція між оцтовою кислотою та питною содою? Для чого?
________________________________________________________________________________________________ Чи треба, щоб речовини, навіть на кухні, були підписані? Чому?
________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________
 
Рівняння реакцій
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
 
Додаткове запитання
l  Вапняний наліт на кранах, накип у чайнику - це кальцій карбонат. Як можна позбавитись накипу або вапняного нальоту використовуючи властивості оцтової кислоти? Запишіть рівняння реакції у молекулярній та йонно-молекулярній формах.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
l  Які ще органічні кислоти можна використовувати для видалення вапняного нальоту, накипу?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
 
 

5.  Підсумок уроку і повідомлення д/з.

Домашнє завдання: повторити §28, 29

Немає коментарів:

Дописати коментар