Мета уроку. Дослідити загальні та специфічні
властивості оцтової кислоти, виявити спільні та відмінні ознаки між карбоновими
кислотами та неорганічними кислотами, продовжувати розвивати навички називати
карбонові кислоти і прогнозувати їх фізичні властивості, розвивати логічне мислення, комунікативні,
вербальні здібності, навички проведення хімічного експерименту.
Обладнання та
реактиви.
штатив з пробірками, магній, розчин оцтової кислоти, фенолфталеїн, метилоранж,
лакмус, універсальний індикаторний папір,
розчин натрій гідроксиду, натрій гідрокарбонат, програма, зошит на
друкованій основі, комп’ютер, проектор, ліцензійне програмне забезпечення.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Форма. Урок – дослідження.
І.
Мотиваційно-орієнтувальний етап.
Вчитель. Доброго дня! Продовжується ще один день
вашого шкільного життя. День, протягом якого ви дізнаєтесь про щось нове і
цікаве. Але, як сказав видатний педагог Йоганн Песталоцці «Мої учні дізнаються
про нове не лише від мене, вони відкривають це нове самостійно. Моє основне
завдання-допомогти їм в цьому»
Отже, я покладаюся на ваш розум,
ваші здібності і кмітливість.
Актуалізація опорних знань.
Фронтальна бесіда з класом по питаннях:
-
З якими класами органічних сполук ви вже знайомі?
-
Що називається спиртами?
-
Що називається карбоновими кислотами?
-
Як класифікують карбонові кислоти? Приклад
-
Які фізичні властивості проявляють кислоти? В чому спільність
і відмінність їх з спиртами?
Індивідуальна робота
·
Запишіть в один рядок формули неорганічних кислот, а в інший
- формули органічних кислот. Підкресліть
кислотні залишки.
·
Обчисліть масу оцтової кислоти і об’єм води, які необхідно
взяти для приготування 500г 6% оцту?
·
Напишіть молекулярну, структурну та електронну формули
оцтової кислоти
·
Напишіть загальну формулу карбонових кислот та на її основі
складіть гомологічний ряд насичених одноосновних карбонових кислот.
Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. Ви вже ознайомлені зі складом, класифікацією,
фізичними властивостями карбонових кислот. Чи можна стверджувати, що ви маєте
повне уявлення про цей клас сполук? Чому?
·
Повідомлення теми уроку і завдань
уроку.
Отже, тема сьогоднішнього уроку «Хімічні властивості
оцтової кислоти»
Завдання уроку:
1. Спрогнозувати і дослідити
хімічні властивості оцтової кислоти
2. Порівняти властивості
мінеральних і органічних кислот
3. Закріпити вміння проводити
експеримент.
4. Повторити правила техніки
безпеки при користуванні кислотами.
ІІ. Операційно-виконавчий етап.
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я
бачу, я пам’ятаю.
Те, що я
роблю, я розумію.
Конфуцій.
Пропоную дослідним шляхом довести, що
оцтова кислота виявляє загальні властивості кислот. Але спочатку повторимо
правила безпеки під час виконання лабораторної роботи.
Учні умовно поділяються на групи.
Учні за партою поділяються на теоретиків
та експериментаторів. Для кожної групи підготовлено завдання і реактиви для
виконання роботи, міні-проекту. (додаток 1)
Теоретики: на основі знань про будову карбонових
кислот висувають гіпотезу про їх хімічні властивості та перевіряють їх
експериментально.
Експериментатори: на основі проведених дослідів
роблять висновок про хімічні властивості оцтової кислоти.
У ході роботи заповнюється діаграма «Вена» (додаток 2)
Додаток 1
Група 1
Завдання. Спрогнозувати і дослідити дію оцтової
кислоти на індикатори. На підставі здобутих результатів зробіть висновок, чи
можна оцтову кислоту вважати органічною кислотою.
Обладнання. Оцтова кислота, фенолфталеїн, метилоранж,
лакмус, універсальний індикаторний папір.
Група 2
Завдання. Спрогнозувати і дослідити дію оцтової
кислоти на метали. На підставі здобутих
результатів зробіть висновок, про
спільні і відмінні властивості оцтової кислоти і неорганічних кислот.
Обладнання. Оцтова кислота, магній.
Група 3
Завдання. Спрогнозувати і дослідити дію оцтової
кислоти на основи. На підставі здобутих
результатів зробіть висновок, про
спільні і відмінні властивості оцтової кислоти і неорганічних кислот.
Обладнання. Оцтова кислота, натрій гідроксид,
фенолфталеїн.
Група 4
Завдання. Спрогнозувати і дослідити дію оцтової
кислоти на солі. На підставі здобутих
результатів зробіть висновок, про спільні і відмінні властивості оцтової
кислоти і неорганічних кислот.
Обладнання. Оцтова кислота, натрій гідрокарбонат.
ІІІ. Оціночно-рефлексійний етап
Презентація
результатів дослідження груп.
(Запис рівнянь реакцій, показ результатів досліджень)
В процесі презентацій роблять висновки про спільність
властивостей етанової кислоти і
мінеральних кислот. Визначають разом, який метод дослідження більш раціональний
і продуктивний.
Вчитель. Як ви вважаєте, чи всі властивості органічних
і неорганічних кислот будуть подібними? Чому?
А зараз ми розглянемо специфічні властивості
органічних кислот. До таких специфічних властивостей відноситься взаємодія
етанової кислоти з спиртами, в результаті такої реакції утворюються естери -
тому тип реакції - естерифікацї. Увага на екран.
Демонстрація реакції естерифікації.(Обговорення умов,
продуктів, запис рівнянь реакції) CH3COOH + HOC2H5 → CH3COOC2H5 + H2O
Горіння
CH3COOH + 2O2 = 2CO2 + 2H2O.
Взаємодія з хлором CH3COOH + Cl2 = ClCH2COOH
+ HCl
Ця реакція відбувається при пропусканні хлору через киплячу оцтову кислоту в присутності таких каталізаторів, як червоний фосфор або йод, під дією світла. Додаток 2
Діаграма«Вена»
ІV. Закріплення
вивченого матеріалу.
Перевірте свої знання:
1. Позначте речовини, з якими
реагують карбонові кислоти завдяки зміщенню електронної густини зв’язку O – H.
А)
луг; Б) спирт; В) гідроген хлорид; Г) магній.
2. Під час приготування
кондитерських виробів використовують «погашення» питної соди оцтом. Складіть
рівняння цієї в молекулярному і йонному вигляді.
3. Обчисліть масу естеру, що
утворився в результаті взаємодії етанолу масою 69г з оцтовою кислотою.
V.
Підсумок уроку.
VІ. Повідомлення домашнього завдання
Підготуватися до практичної роботи «Властивості оцтової кислоти»
Немає коментарів:
Дописати коментар